Uit zijn voegen

201609286369 U kent vast de uitspraak van vakbondsman Herman Bode. ‘Willen we naar de Dam? Dan gaan we naar de Dam!’ Een groep boze Groningers nam die oproep ter harte en trok gisteren met trekkers en pipowagens naar Amsterdam en vroeg er midden op de Dam asiel vanwege de kritieke toestand van onze woningen in het gaswingebied.

Mijn zoon maakte er voor het videokanaal van het Dagblad van het Noorden een filmpje over.

Ik zie en (vooral) hóór de eerste meneer die aan het woord komt. Ik hoor mijn “Opa van de Claeszenstraat”. Mijn opa begrijpt de woede van Groningers wel.

Maar dan die andere meneer. Of het lang duurde om zo’n genuanceerd verhaal uit een Amsterdammer te krijgen weet ik niet. Maar genuanceerd is het. Hij betreurt het, dat Groningers protesteren tegen de gaswinning. Immers, wat zijn nou die ‘paar kreukjes in de aardbodem’ in vergelijking met al het geld dat we dankzij de gaswinning verdienen? Demonstreren prima. Tuurlijk. Maar wel – ik citeer – ‘binnen de proporties van wat er aan de hand is. En dan zou ik het willen kwalificeren als ‘een beetje uit zijn voegen’.

Mijn hart klopt sneller. Ja, Bode had gelijk. Ik wil naar de Dam.

Bekijk het filmpje (2 min) op het videokanaal van het DvhN.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

