Vader, moeder, bent u daar?

schermafbeelding-2016-10-10-om-08-59-33
Detail van de omslag van het boek Tien! dat mijn tante Jannie schreef

Een paar jaar geleden kreeg mijn moeder van de gemeente Veenendaal een brief, ze zat er mee in haar maag. Het betrof het graf van mijn vader en mijn grote zus. Hoe het precies zat, weet ik niet meer. Maar het kwam erop neer dat ze moest beslissen hoe lang ze dat nog wilde aanhouden. Ze neigde naar een heel korte termijn want ze wilde ons niet met die besognes laten zitten. Wij verzekerden haar dat ze de rechten op dat graf rustig nog gewoon 30 jaar kon verlengen: wij zorgen ervoor. En wij beslissen te zijner tijd hoe het verder moet. Ik bedoel: 30 jaar, dat is nog erg ver weg.

Zaterdag hadden we als Kassies-familie een familiedag.

De rechten voor het graf van mijn opa en oma Harderwijk moesten dit jaar opnieuw verlengd worden en mijn ooms en tantes, de broers en zussen van mijn moeder, besloten om dat niet te doen. 30 jaar is niets.

Er zijn families die samenkomen bij verjaardagen of diploma-uitreikingen; de Kassies-familie kiest zo haar eigen momenten. Bijvoorbeeld deze gelegenheid.

Nog een keer naar het graf van opa en oma, nog een keer samen in Harderwijk, nog een keer herinneringen ophalen aan oma en opa en al die andere lieve familieleden die al weg zijn. we hadden over Oma en haar ‘Ach heden’. Over Opa op zijn stoel, genietend van zijn rust. Eindelijk rust. Over dat begrip voor je vader en moeder soms wat laat komt. En over hoe je op elkaar gaat lijken. Lijkt.

Mijn oom Jaap las een gedicht voor. Ik mocht het publiceren:

Bij het graf van mijn ouders

Vader!
Moeder!
Bent u daar nog?
Ze zeggen dat u dood bent,
maar hoe kan het dan dat ik u zie, vader
als ik in de spiegel kijk.
En dat ik zo maar ineens mijn moeder een psalm hoor zingen:
“Waar liefde woont gebiedt de Heer zijn zegen”

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

Een gedachte over “Vader, moeder, bent u daar?”

  1. Dag Wout, Ontroerend wat je vandaag publiceerde. Je moet weten, dat ik ze allemaal ken, de broers en zussen van je moeder, en zeker ook je opa en oma, mijn oom Therus en tante Kiene.
    Met sommigen hadden we regelmatig contact, bv met Jaap, die in de oorlog bij ons op de boerderij was en Jannie. En nu dit gedicht van Jaap met gedachten en herinneringen aan zijn ouders.
    En ja, de laatste regel uit ps.133… Zo was het, ze heeft het vast vaak gezegd en misschien ook gezongen en ook dit wordt nooit vergeten1
    Een hartelijke familiegroet van mij uit Wierden, geboren op de (familie) boerderij in Daarlerveen,
    Elizabeth Wolters-Kassies

Geef een reactie

