Een stempel

schermafbeelding-2016-10-11-om-09-15-17

Wat maakt iemand die gedichten schrijft een dichter? Daar heb ik het niet zo vaak over met anderen. Laatst wel.

Een vriendin heeft een vriend die gedichten schrijft. Hij zocht iemand die een bundel wilde ‘tegenlezen’. Zij vroeg of ik dat zou willen doen. Wie mij wat vraagt, krijgt eigenlijk altijd ‘ja’ en zo spraken hij en ik elkaar onlangs uitvoerig. Per telefoon. Een wildvreemde man met wie je ineens uitgebreid praat over het raadsel van de kunst en poëzie en publiceren en wat mooi is en waarom.

Mijn gesprekspartner schrijft al jaren gedichten. Hij geniet daarmee enige faam in zijn omgeving. Hij publiceert wel eens wat. Hij schrijft mee aan voorstellingen. Bij aanvang van het gesprek zei hij me dat hij eigenlijk niet goed wist, wat hij van me wilde. Ja, hij had gevraagd om iemand die zijn bundel wilde ‘tegenlezen’ maar wat is dat eigenlijk? Hij wilde helemaal geen feedback. Hij wilde al helemaal geen tips. Eigenlijk wilde hij maar één ding van me, bekende hij. Een stempel.

Wat herkenbaar.

Ik ben geen dichter. Ik schrijf een heel enkele keer een gedicht. Dat stuur ik dan wel in voor een prijs: ‘Ge wit ooit nooit nie’ zeggen ze dan in Eindhoven. Maar vervolgens loop ik wekenlang kniezend door het huis als het afgewezen wordt. Als ik afgewezen word.

Een dichter weet niet meer welk gedicht hij instuurde. Een dichter schrijft. En schrijft. En schrijft. Afwijzingen zijn mokerslagen. Van mokerslagen word je sterker. Sterkere dichters schrijven betere gedichten.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

