Leven en laten leven

mensen_op_een_markt

Voor de zaak lees ik een Amsterdamse ontwikkelagenda. De opening daarvan luidt: ‘Samen leven in Amsterdam is sterk aan het veranderen. Amsterdammers zijn mondiger, autonomer en zelfstandiger dan ooit.’

Het klinkt vanzelfsprekend en vertrouwd. Maar klopt het? We waren in 1972 – toen ik die prachtstad verliet – al best mondig en autonoom en zelfstandig. Zijn die kwaliteiten – toch bij uitstek Amsterdamse kwaliteiten –  tegenwoordig nog beter ontwikkeld?

Op zoek naar een parkeerplek reden wij onlangs over de Nieuwe Kerkstraat. Het lukte niet en mijn vrouw reed voorzichtig de weg weer op. Er kwam ons een fietsende oude baas achterop. Hij schrok. Hij bleek mondig. Hij vroeg luidkeels de Here God om hem te verdoemen en maakte mijn vrouw uit voor ‘klootzak’. Voorwaar, krasse taal in mijn inmiddels toch licht Groningse oren. Het is altijd warm thuiskomen in je geboortestad.

img_0675

Toen betrachtte ik een stukje zelfreflectie. Hoe had ik het in 1972 geformuleerd? Ik moest tot mijn schrik erkennen dat ik waarschijnlijk dezelfde woorden zou hebben gebruikt. Bovendien had ik waarschijnlijk met de vlakke hand een harde klap op het dak van de automobiel gegeven. Ik was er vroeg bij.

Resteert de vraag: is het samen leven in Amsterdam echt veranderd? Ik heb de indruk dat de competentie ‘leven’ in Amsterdam best goed ontwikkeld is maar dat voor de competentie ‘laten leven’ een plekje op een  ontwikkelagenda kan worden gereserveerd.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

2 thoughts on “Leven en laten leven”

  1. De enkele keer dat wij de auto naar Amsterdam (moeten) nemen, zetten we hem, als het geen weekend is, op een vrijwel gratis parkeerterrein: rijd Amsterdam Oost via Diemen binnen, sla bij de Kruislaan rechtsaf en zie al spoedig aan je rechterhand een groot parkeerterrein, behorend bij de sportvelden, waar je voor een paar dubbeltjes lang kunt parkeren. Bovendien zijn de mensen in Amsterdam-Oost veeeel beschaafder en minder opgefokt dan in het centrum – wat ik me ook weer kan voorstellen… Daarna pakken we dan tram 9 naar het centrum, hoek Kruislaan-Middenweg.
    Hartelijke groet,
    Wolther

Geef een reactie

