Jacht

mais

Het regent. Het wordt november. De jagers waren weer op tv. We zaten achter, bij de houtkachel, Pauw was op, ik had de kruiswoordpuzzel en probeerde me af te sluiten. Dat lukte niet. Een jagermevrouw maakte bezwaar tegen het praten over een geweer alsof het iets gewelddadigs is.

‘Ik beschouw het liever als een instrument’ zei ze. Of zei ze ‘gereedschap’? Ik vertrok naar de keuken. De ree in kwestie zal het lood om oud ijzer zijn of het een instrument is of een gereedschap of een met kruit gevuld stuk metaal dat de energie die vrijkomt door een explosie omzet in bewegingsenergie die een klein stuk metaal dusdanig veel snelheid meegeeft dat het metaal zich in je kop boort waardoor je als je bij dit ongeluk nog wat geluk hebt op slag dood bent. Hoezo gewelddadig?

Mijn vrouw beschreef een jachttafereel dat ze onlangs even mocht gadeslaan aan een van de maisvelden bij de Eemshavenweg. Daar knipte de boer met een enorme tondeuse op een combine het mais bij de voet af om het direct erop de machine in te halen waarin het direct verhakseld werd. Stelt u zich het plaatje voor: er is een dichtgegroeid veld en even later is er een vrij stuk land.

Aan de rand van dat veld zat een jager. Stoeltje. Thermoskan. Geweer in aanslag.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

2 thoughts on “Jacht”

    1. Of het dezelfde mevrouw weet ik niet want ik lees VK Magazine niet en bij Pauw rende ik snel weg. Maar hoewel wat cru is je omschrijving wel to the point. Het blijft vreemd: ik kan me voorstellen dat sommig wild bejaagd moet worden. Ik vind het echter niet kosher als iemand daar plezier in schept. Wil ik dan dat dat bejagen gebeurt door mensen die er géén plezier in scheppen? Wat me vooral stoort, is inderdaad die lust-component. Het jezelf overwinnen. Het genieten van de knal. Brr.

Geef een reactie

