Dingen

blok-en-bal-2

Veel dingen verwierven zich geruisloos, haast stiekem, een plek in ons huis. Ze kwamen zomaar binnen en werden zwijgende, vanzelfsprekende getuigen van ons leven. Ze zagen alles. Ze zeggen niets.

De bal die als deurstopper dient in de hal achter. Het mes van de oma van Martin. Het blok hout dat we gebruiken om de deur van de slaapkamer open te houden, als dat nodig is. De beschuitbus. De krekkerdoos. Lelijke dingen, stuk voor stuk. Maar je gaat je eraan hechten. Het zijn niet zomaar spullen.

Van vrijwel al die dingen weet ik nog precies hoe ik eraan kwam of waarom ze liggen waar ze liggen en er doen wat ze er doen. Die bal ligt er gewoon nog uit de tijd dat mijn jongste zoon nog een belofte was. Overal lagen ballen in huis, ook in de hal. Toen hij het huis uit ging, bleef die ene bal daar liggen en maakte zich er min of meer onmisbaar. Het mes komt uit de boedel van de oma van Martin met wie ik in 1976 vanuit Veenendaal naar Utrecht vertrok. Zijn oma was juist overleden. Wij mochten wat keukenspullen meenemen. Dat blok hout? Dat was gewoon een blok hout. Maar het ligt er al zo lang als we de houtkachel hebben. De beschuitbus kreeg ik op Sinterklaas 1976. De krekkerdoos kochten we bij de Blokker aan de Ebbingestraat in 1983.

Ik hoop dat, mochten mijn kinderen dit huis ooit ontruimen, ze er geen ruzie om maken. Wie krijgt de lekke bal? En wie het blok?

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

4 gedachten over “Dingen”

  1. O zo herkenbaar… de spullen van Tiny´s oma en ouders die ik niet weg kan doen… ook niet mag doen van mijn kinderen … van mijn ouders (zijn er niet veel)… En dan de spullen van Tiny… veel kan ik niet weg doen… hoop even als jij dat kinderen geen ruzie krijgen over wie dit en wie dat! Ben er ook niet zo bang voor.
    Maar weg doen van wat er nog is? Neen!!
    Het is zoals Hans de Gans schrijft: Ze maken een huis “thuis”.

Geef een reactie

