Allochtoon autochtoon

feest ter gelegenheid van de opening van de Dieftilschool Leermens 1935
Enkele autochtone en allochtone Leermsters, 1937

Allochtoon, autochtoon, de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid en het CBS willen af van deze woorden. Ik zal ze niet missen, ik gebruikte ze niet zo vaak.

Hoewel. Regelmatig vragen mensen mij hoeveel autochtone Leermsters er nog in Leermens wonen. Let in dit verband op het woordje ‘nog’. Autochone Leermsters zijn daarmee een uitstervend ras geworden. In zo’n gesprek zijn de woorden ‘allochtoon’ en ‘autochtoon’ wel handig.

De verhouding autochtoon : allochtoon in Leermens is, zo schat ik, 50 : 50. Dat werpt overigens wel de vraag op wanneer je autochtoon bent. Ik ken Leermsters die hier niet geboren en ook niet getogen zijn maar zich Leermsterser voelen dan sommige mensen die hier wel geboren zijn. Maar de verhouding verandert wel. Er zijn in de loop der jaren steeds minder autochtonen in Leermens.

Als ik de laatste alinea nu in het Nieuw-Nederlands zou schrijven, zou er staan:

Welnu. De verhouding inboorlingen : door migratie hier woonachtige Leermsters is, zo schat ik, 50 : 50. Dat werpt overigens wel de vraag op wanneer je een inboorling bent. Ik ken Leermsters die hier niet geboren en ook niet getogen zijn maar zich Leermsterser voelen dan sommige mensen die hier wel geboren zijn. Maar de verhouding verandert wel. Er zijn in de loop der jaren steeds minder inboorlingen in Leermens.

Het is de toon die de muziek maakt.

 

De foto komt uit N.D.B. van der Molen, Om Leerms kommen. Profiel, Bedum, 2000. p. 164

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

7 gedachten over “Allochtoon autochtoon”

    1. Nee, inderdaad. Als je deze foto met die bril bekijkt is het een mirakel dat Leermens anno 2016 überhaupt nog autochtone inwoners telt. Die arme vrouw! Maar ik vermoed dat de andere dames aan het koken waren. De foto betreft namelijk een feest tgv de opening van de school hier in het dorp.

  1. Wout, k denk dat dien ienschatten van ienboorling/nait ienboorling wat aan positieve kaant oetvalen is. k Bin gaauw evenkes dörp deurstoven en tèllen doan. k Kom op 25 lu (klaaine kiender nait mitrekend) dij hier ien wereld kommen binnen en der nog of weer wonen. Rest is import (ook n schiere noam dij vrouger wel gebruukt wer veur nije ienwoners dij aarnswoar aans votkwamen). Mor k bin t haldaal ains dat doe en wie hier al zo laank wonen doan hemmen dat wie wel echte Leermsters worden binnen, mor gelukkeg gain ienboorlingen!

    1. Ja, import en export zijn ook woorden die je kunt gebruiken. Dat er nog maar zo’n 25 mensen in Leermens wonen die er ook geboren zijn, verbaast me. Maar in mijn grootsteedse wereldbeeld ben je ook autochtoon als je elders in het postcode-gebied 9900 – 9999 ter wereld kwam. Ik zie die dingen ruim.

      1. Volgens die redenering zijn Duitsers en Belgen in Nederland ook autochtoon? Of zelfs alle EU-inwoners??? Waar zit de begrenzing van jouw ruimheid?

    1. Woorden kun je niet afschaffen. Maar ik kan me bv goed voorstellen dat de overheid besluit om een woord niet meer te gebruiken. Een woord als ‘neger’ heeft voor veel mensen een grievende klank. Maar juist bij woorden als ‘allochtoon’ en ‘autochtoon’ ontgaat mij de noodzaak. Ik ervaar die woorden als volstrekt neutraal. En (zie VK vandaag): onderscheid maken, is belangrijk om beleid te kunnen maken.

Geef een reactie

