Pakjesavond

pakjesavond-1958
Pakjesavond 1958: ik was erbij.

Geen tijd of puf of moed voor een avond “en famille” met gedichten en pakjes en surprises. Wij vierden Sinterklaas op zondagmiddag met een etentje in de oude school van de jongens. Het is er omgetoverd tot restaurant. Wonderlijk om na al die jaren terug te zijn in het lokaal van juf Aaltje of meester Ernst. En waar juf Marja eens de scepter zwaaide, hanteert nu de chef of cheffin de de schuimspaan om de gebakken vis uit de olie te vissen. Nee, schoolkrijt ruik je er niet meer.

Waar hij de eerste beginselen van de Nederlandse spelling leerde, vertelde een zoonlief dat we er goed aan zouden doen om ons Frans wat op te poetsen. Frans. De wereld is een dorp.

De volgende dag verliet de een na de ander het huis om mij allenig achter te laten. Na 58 jaar het in familiekring gevierd te hebben zat ik deze pakjesavond moederziel alleen voor mijn pizza en computer en televisie. Ik had mezelf een cadeau besteld bij bol.com met een leuk gedicht erbij maar niemand bracht het. Wel loste ik de puzzel van Vrij Nederland op en keek ik de recentste aflevering van Cold Feet.

Dan bent u maar bij.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

5 gedachten over “Pakjesavond”

    1. Niet eens een chocoladeletter. Neen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik het niet zo in de gaten had. Maar er zijn weinig avonden waarvan je kan zeggen dat je ze nog nooit alleen doorbracht. A once in a life time chance, zal ik maar zeggen. Dit pak ik.

  1. Ach, Wout! Ik leef met je mee. Hier ook al een zoon die zei ‘volgend jaar doe ik niet meer mee’. Een mooie traditie in verval! Maar ik zál Sinterklaas blijven vieren. Desnoods met een groep vrienden als surrogaatfamilie.

Geef een reactie

