Kijk mama, zonder palen

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Zo’n 25 jaar geleden plantten we drie al redelijk grote leilinden voor het voorhuis. We bestelden ze bij de vakman, Copijn in Groenekan bij Utrecht. Ik denk dat ik die kwekerij kende van wat fietstochtjes in de omgeving van Utrecht, uit de tijd dat we daar nog woonden. Een vrachtwagen uit Groenekan bracht ze naar Leermens. Met vier grote palen en zo’n 50 meter zwaar verzinkt ijzerdraad.

Dinsdag vergaderden we met Ons Genoegen. De meeste leden hadden het over dingen die ze achteraf anders hadden willen doen. Ik hield me wat afzijdig ten aanzien van dit onderwerp. Achteraf had ik misschien ook wel iets kunnen noemen: het planten van die leilinden.

Ik heb die palen indertijd op mijn manier stevig in de grond gezet en het ijzerdraad tussen de palen gespannen. Maar als je ijzerdraad tussen palen spant, hebben die palen de neiging om naar elkaar toe te trekken waardoor het ijzerdraad alsnog los komt en de palen scheef. Een beetje tuinier voorkomt dat door aan weerszijden alsnog wat draad te spannen aan extra, schuin geplaatste paaltjes. Ik heb dat gedaan, maar pas na zo’n jaar of 10.

Awel. In de loop van de jaren kwam het goed. De bomen groeiden, de takken werden zwaarder en steviger en de palen, de palen kwamen losser en losser van de aarde. Twee weken geleden bleken ze bij de grond doorgerot. Ze stonden er wel maar deden niets.

Ik heb ze weggehaald. Ik heb het draad zo veel mogelijk weggehaald. De bomen blijken prima zonder te kunnen. Ergens zit hier een levensles.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

