Jong geleerd

Zo’n koptelefoon is een keuze. Het is niet alleen je eigen muziek. Het is ook een boodschap. Hoe je die boodschap precies moet verstaan, weet ik niet. Dat zal afhankelijk zijn van je oogopslag en je houding. Het zal variëren van: ‘Wat een rotmuziek draaien ze hier’ tot ‘Ik ben hier met mezelf’, ‘Ik hoor er niet bij’ en eventueel: ‘Pas op. Maak geen contact’.

U begrijpt: het fitnesscentrum. Ik draag vaak een koptelefoon en ben bang dat mijn houding en oogopslag richting ‘Geen contact svp’ gaan. Praten doe je thuis maar.

Anderen denken daar anders over.

Een mooi voorbeeld zag ik op een doordeweekse middag, een week of 2 geleden. Ik vermoed dat de gymleraar de klas bij wijze van lichamelijke opvoeding had meegenomen naar het fitnesscentrum. Bij de muur met de Skippyballen zaten, lagen, hingen en hurkten een stuk of 8 meisjes van een jaar of 14. Het waren niet de sportiefste typejes van de klas. Ze praatten aan een stuk door. Af en toe deed iemand iets wat kon lijken op een oefening. Dat mocht van de groep maar was duidelijk niet verplicht. Ik zag blonde kopjes, donkere kopjes, hoofddoekjes. Ze hadden oog voor elkaar, ze luisterden naar elkaar, ze reageerden op elkaar. Mooi gezicht.

Toen ik me van mijn apparaat oprichtte zag ik wat er achter de muur gebeurde. Een groep dames zat aan de koffie. Ze praatten aan een stuk door. Ik zag blonde kopjes en grijze kopjes. Ze hadden oog voor elkaar, ze luisterden naar elkaar, ze reageerden op elkaar. Mooi gezicht.

Ik stapte op de fiets. Kop op oneindig. On the roads again.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

