Het was even lente

img_0746

Groot nieuws in Groningen. Klein nieuws in het land. Het dagblad van het Noorden heeft als kop over de hele breedte: ‘Uitkoopregeling voor iedereen’. De krant is er zelf wat beduusd van: ‘De Tweede Kamer kwam gisteren verrassend uit de hoek. Groningers die weg willen mogen niet langer ‘gevangen zitten’ in hun woning.’ De motie wordt vrijwel kamerbreed gedragen en roept de formateurs op om de ereschuld aan Groningen nu eindelijk eens in te lossen.

Hier, in mijn krap bemeten cel, lees ik verderop een quote van minister Kamp over die uitkoopregeling: ‘Ik hou alle opties open en sluit niets uit. Laten we eerst eens kijken wat de uitkomsten van de proef zijn.’

Ik sla de Volkskrant open om te vernemen hoe men landelijk tegen dit nieuws aankijkt. Op pagina 10 een klein kopje. ‘Kamer: minder gaswinning’. En nog zo’n mooie VVD-quote: het ‘dichtdraaien van de gaskraan mag er niet toe leiden dat ‘mensen in de kou komen te zitten’.

Dat neemt mij altijd zo in voor de VVD. Kamp, Rutte en Zijlstra komen op voor al die arme mensen die in de kou komen te zitten. Ik begreep dat er mensen zijn die overwegen om op de VVD te stemmen om te voorkomen dat Wilders cs aan de macht komen. Ja, dat is inderdaad wel een dingetje. Ik zal dat niet doen. Dit is niet Amerika. Hier hoeven we niet te kiezen tussen twee kwaden.

Ik zet de thermostaat een graadje hoger. De lente is alweer voorbij. Benieuwd wat de zomer brengt.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

Een gedachte over “Het was even lente”

  1. Ik denk dat best veel Groningers al een tijdje letterlijk in de kou zitten omdat de gaswinning juist omhoog is gedraaid…
    Enfin, op een partij met een ‘V’ in de naam was ik niet van plan om te gaan stemmen. We wachten op de lente 🌼

Geef een reactie

