Bedachtzaam

schermafbeelding-2017-02-22-om-09-26-23

Ik hoorde onlangs schrijfster Marja Pruis in VPRO Boeken. Hoe ze als ze de deur uit gaat altijd nog even in de spiegel kijkt. Van het een komt het ander en even later gaat het gesprek over Harry Mulisch. Wat zou hij hebben gezien als hij nog zo’n laatste blik in de spiegel wierp voor hij naar buiten ging. Presentator Jeroen van Kan en Marja Pruis vermoedden allebei dat hij dan een groot, een zeer groot, misschien wel de grootste schrijver zou hebben gezien. Van Kan vraagt Pruis vervolgens of vrouwen zoiets zouden kunnen denken.

Pruis aarzelt. Het was die aarzeling die haar voor me innam. ‘Nee, iedere vrouw heeft altijd een stemmetje in haar achterhoofd dat haar vertelt dat ze ook maar gewoon een mens is die gewone-mensen-dingen doet.’

Aarzelende praters zijn bedachtzame praters. Bedachtzaamheid wordt vaak niet op waarde geschat.

Over de foto: ik googelde op ‘bedachtzaam landschap’. De foto is een uitsnede van de omslag van het kwartaalblad van de stichting ‘Drents landschap’.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

2 gedachten over “Bedachtzaam”

  1. Ik kende het schuldige landschap van Armando, nu het bedachtzame landschap van jou, ik ga beslist op jacht naar nog meer epitheta. Wat dacht je van gierig, royaal, haveloos, raadselachtig?

Geef een reactie

