Mijn kenniskring

img_0001

Tekstnet, de beroepsvereniging van tekstschrijvers en schrijftrainers, viert vandaag haar algemene ledenvergadering. In Den Bosch. Ik ben er niet bij. Weer zo’n schrijnend stukje onrecht: hoe ver alles van hier is.

Binnen de vereniging is er een levendig debat gaande over de toekomst. De toekomst van Tekstnet welteverstaan. Dat debat lijkt wel wat op het debat dat Nederland voert over de toekomst. De toekomst van Nederland welteverstaan. Daarom voel ik me vrij ook anderen mee te nemen.

Centrale vraag is: blijven we een exclusieve club van goedgekeurde tekstprofessionals die middels een uitgebreide toetsingsprocedure aspirant leden zorgvuldig screent aan de poort of laten we iedereen toe die zich tekstprofessional voelt en 200 euro per jaar kan en wil bijdragen om zichzelf en de vereniging bij de tijd en fit en vitaal te houden?

Ik kies optie 2. De huidige situatie is in mijn ogen weliswaar erg gezellig maar op den duur niet verstandig.

In de toetsing van nieuwe leden zijn we streng. Ik kan het weten want ik ben een van de keurmeesters. Wie niet door de screening komt, kan het nog een keer proberen. Toch haken veel aspiranten af. Het gevolg: veel vertrouwde gezichten bij bijeenkomsten en gezellige borrels. Maar het zijn wel heel vertrouwde gezichten en ze worden toch – zeg ik met pijn in mijn hart – wel ieder jaar een beetje ouder.

Als men vanmiddag ‘ja’ zegt wordt voortaan iedereen toegelaten. Rijp en groen. Maar je kunt een plusje verdienen.  Daarvoor moet je aan intervisie doen of lid worden van een kenniskring, en je moet eens per 3 jaar je werk laten bespreken. Ten slotte moet je ook nog 1 keer per jaar een van de vele workshops volgen.

Wat zou er gebeuren als we nieuwe leden toelaten die nog niet zo goed kunnen schrijven? Want dat is de angst bij veel Tekstnetters. Immers, nu betekent het lidmaatschap ook een keurmerk. Wie een Tekstnetter inhuurt weet dat-ie een vakman inhuurt. En straks? Verdwijnt die zekerheid dan?

Ja, die zekerheid verdwijnt. Is dat erg? Ik betwijfel dat. Wie straks een Tekstnetter inhuurt weet in elk geval zeker dat-ie een professional inhuurt die met collega’s in gesprek gaat over zijn eigen werk en die regelmatig een scholing volgt. En die lid is van een levendige vereniging van mensen in verschillende fasen van hun loopbaan. Sommige zijn volleerd. Anderen komen eraan. Zo’n vereniging wil ik wel.

Zo’n land trouwens ook. Nu nog een kenniskring zoeken in Leermens en omgeving. Dat moet niet moeilijk zijn.

Even gluren bij Tekstnet?

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

2 gedachten over “Mijn kenniskring”

  1. Boeiend die discussie over de toekomst van Tekstnet. Ik ben er ook niet (meer) bij; Had graag meegepraat maar ik heb afscheid genomen van dat deel van mijn professionele bestaan. Rest nu de familie, de vriendenkring, de kennissenkring, de buren … genoeg om me druk over te maken .

Geef een reactie

