Onze kloof

Kloof randstand en randland

Vanaf mijn ladder had ik er goed zicht op. Er stopte een stevige BMW op het dorp. Een man met een grote filmcamera stapte filmend uit, samen met nog 3 mensen. Ik trok subiet mijn plan. Naar binnen, duiken, luiken dicht. We hadden zaterdag een aardbevinkje bij Zeerijp en ik rook onraad. Die mensen wilden mijn mening. Maar de stoet trok ter kerke. Dat kon natuurlijk ook. Ze filmden de kerken van Noord-Groningen.

En toch ging twee uur later de bel en stonden daar 4 mensen op de stoep waarvan een met een camera in de aanslag. Trudy en de Deense televisie. Je kunt er ook op wachten. Ze wilden mijn mening. Niet over de bevingen maar over de kloof tussen Den Haag en de regio. Ik vroeg Trudy in het Nederlands wat we daar van vonden. Zij vond het erg.

U kent mij. Ik ben de moeilijkste niet. Ik trok mijn chique jas aan over mijn oude trui en stond de Deense televisie in mijn afschuwelijkste steenkolenengels te woord over de kloof. En terwijl ik dat deed, radicaliseerde ik.

Het zal zo’n grote camera zijn. Of een meneer die almaar meelevend instemmend knikt. Natuurlijk vertelde ik eerst wat een heerlijk dorpje ons dorpje is. En wat je hier fijn kunt wonen. Maar daar hadden ze al genoeg over gehoord, begreep ik. Die kloof, hoe zit het met die kloof? Oké. ik trok van leer tegen de Haagse kliek die Groningen als een wingewest beschouwen en dat het jammer is dat er geen voorzieningen meer zijn … Geen spoor van twijfel. Vijf minuten langer en ik had m’n hooivork uit de schuur gehaald.

Toen ze weg waren spoelde ik even terug. Wat had ik nou precies gezegd?

Dat er geen school meer is, vind ik niet jammer. Een school met 50 leerlingen is te klein om echt goed en divers onderwijs te verzorgen. En een buurtsuper in het dorp? Liever niet. Daar moet je dan ook naar toe. Terwijl je uiteindelijk toch veel liever even met de auto naar Appingedam gaat en boodschappen doet bij de grootste en beste supermarkt van Noord-Nederland. En er stopt met enige regelmaat een buurtbus. Ik begrijp de regelmaat nog steeds niet en ik gebruik die bus vrijwel nooit. Maar hij is er.

Zo werkt het dus, televisie. Pak een camera en je krijgt de quotes die je zoekt. Gelukkig is Denemarken ver weg.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

7 gedachten over “Onze kloof”

  1. En dan mogen ze ook nog knippen en plakken in het geschoten materiaal Wout. Ik ben benieuwd in hoeverre je tijdens de uitzending nog achter ‘je eigen woorden’ staat. Ik weet niet of je via internet mogelijk het resultaat nog zal kunnen opgraven..?

    1. Over of ik nog achter m’n eigen woorden sta. Werkelijk waar: ik weet gewoon niet meer exact wat ik zei. Maar ik radicaliseerde terwijl ik erbij stond dus nee, ik denk dat ik wel wat bedenkingen zal hebben. Maar als geschreven: Denemarken is ver weg en ik heb geen idee wanneer ze dat uitzenden. En dan nog: het kan maar zo dat ze die malle Hollander in z’n oude trui en chique jas gewoon niet “gebruiken”.

      1. Word je er helemaal uit weggeknipt… Gek eigenlijk hoe je je dan opstelt en verandert terwijl je met zo’n ploegje praat. Dat geeft dan ook wel weer stof tot nadenken ten aanzien van het gedrag van bepaalde groeperingen nu in het land…

      2. Beslist. Een luisterend oor en het commando: ‘Ga maar los’ doen wonderen. Net zoals bv het gebruik politiepaarden bij een betoging tot escalatie kan leiden. Nou ja. Ik heb weer wat geleerd.

  2. Uit eigen ervaring: ooit heb ik (als op dat moment eind-verantwoordelijke bij een wat nu zorgverzekeraar heet) aan protesterenden die mij een opnameapparaat voor hielden, iets gezegd. Niets onwaar, wél heel duidelijk over een kabinetsvoorstel. Een half uur later waren mijn woorden op radio Noord te horen… sommige zinnen waren weggelaten en sommige waren verknipt… Het ging over het eigen risico voor geneesmiddelen die voor ophef zorgden. Die ervaring heeft er voor gezorgd dat ik nimmer weer een interview heb gegeven die niet live werd uitgezonden. Perspublicaties wil(de) ik vóór plaatsing lezen. Tot op heden is me dat altijd nog gelukt!

Geef een reactie

