Stem groen, stem links

Schermafbeelding 2017-03-15 om 08.50.28

Ger Riphagen, persvoorlichter van de Eerste Kamer, twitterde gisteren een invulschema voor de Tweede Kamerverkiezingen. Het schema laat zien welke partijen er sinds 1977 in de Tweede Kamer zaten. DS70, de Boerenpartij, de CPN, de PSP, de GPV, de SGP, het CDA, D66, de PvdA, de VVD en jawel, de PPR. Die namen, ze klinken zo heerlijk vertrouwd in mijn oren. In 1977 was ik 19.

Je smaak voor muziek wordt bepaald in je puberteit. Geldt dat ook voor je politieke voorkeuren? Het kan maar zo. Ach, hadden we de PPR nog maar. Dat was mijn partij indertijd. Maar natuurlijk is GroenLinks ook een redelijk alternatie … ook een goede keuze als je kiest voor redelijkheid, optimisme, liberalisme, en eerlijk delen; als je kiest voor ieders recht op geluk, als je kiest voor ieders recht om er te wezen –  om er Freek de Jonge nog maar bij te halen.

Max van Weezel bekloeg zich in ‘Met het oog op morgen’ over het feit dat hij deze keer geen enkele lijsttrekker kon vinden met wie hij het op alle punten eens was. Hoehoe. Richt een partij op en stem op jezelf. En zelfs dan kan het maar zo zijn dat de lijsttrekker en de kiezer het niet altijd 1 op 1 eens zijn.

Met Jesse Klaver heb ik niet zoveel op. Laat ik daar maar rond voor uit komen. Maar een partij is niet één man. Een partij is een geheel van meningen en grondhoudingen en idealen en ambities. En er is geen enkele partij die die van mij allemaal in zich heeft. Laat staan een man of vrouw. Gelukkig heb ik het relatief makkelijk: ik wil Liesbeth van Tongeren graag bedanken voor haar onvoorwaardelijke tomeloze inzet voor Groningen in al die jaren dat de aardbevingen spelen.

ID-kaart mee. Stempas mee. Stem.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

