De tijd van het jaar

Vanmorgen schreef ik: ‘Voor me een brief van de gaswacht. Ik moet een afspraak maken voor het onderhoud van de cv-ketel. En de winterbanden moeten er ook af. Het is tijd om de ramen te wassen. Het is tijd om de btw te regelen en de boekhouder te bellen. Mijn toetsenbord is vuil. Het moet. Het is de tijd van het jaar.

Grote witte wolken met op de achtergrond een loodgrijze hemel, het geloei van de wind, roeken zwart wapperend boven de kale ijsbaan. Er wordt niet of nauwelijks gekwinkeleerd. Je ziet dat het koud is. Dat is de tijd van het jaar.

Het Dagblad meldt dat de crisis voorbij is: de jaarlijkse woonbeurs was een succes geweest, mensen kochten weer een complete keuken. Ik weet wel beter. Nog even en de regen klettert weer tegen het raam. Het komt niet meer goed. Is dit de tijd van het jaar? Ja, dit is de tijd van het jaar.’

Ik heb een winkel. Op sombere tekstschrijvers zit niemand te wachten. En dus liet ik het maar even staan op ‘concept’. Ik werkte wat en ging op pad voor sport en boodschappen. Voorbij Oosterwijtwerd trok de lucht wat open. Ik maakte een foto. Even later sloeg de regen weer tegen de ruiten van de auto. Eenmaal weer thuis las ik Sylvia Witteman achterop de Volkskrant. En verdomd, het ís de tijd van het jaar.

En dus maakte ik ’s middags de  afspraak voor de winterbandenwissel en voor het controleren van de cv en voor het opstellen van de jaarrekening. En toen ging de zon onder en kleurde de hemel bij Eenum bloedrood. Als klap op de vuurpijl kwam de schietvereniging langs met violen. We kochten er 10. Gele.

Lees Sylvia Witteman hier.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

2 gedachten over “De tijd van het jaar”

Geef een reactie

