Met een sigaar Engeland rond

HPIM1925

Ik had een uurtje stuk te slaan in Stad en belandde in de Openbare Bibliotheek. Het was, zoals een bibliotheek betaamt, een oase van rust en contemplatie in het hart van de stad. Ik dacht aan mijn vader. Toen mijn ouders een levensloopbestendige woning moesten kopen, kozen ze voor een huis vlakbij de Cultuurfabriek. Mijn vader zag het helemaal voor zich: ’s morgens de kranten lezen in de bibliotheek en op de weg terug even langs de viskraam op het Zwaaiplein. Het gebeurde niet. Nooit. Hij was al snel te slecht om dergelijke expedities te ondernemen.

De Openbare Bibliotheek heeft ook een leescafé. Ik schuw het avontuur niet en kocht er een kop koffie. Heerlijke koffie, voor maar 1 euro. Ik dacht aan mijn vader. Wat hield hij van koffie. Wat hield hij van gratis of bijna gratis koffie!

Ik bladerde door het boek dat ik geleend had: ‘Stenen voor een ransuil’ van Maarten ’t Hart. In het verhaal ‘Vluchten’ vertelt Jakob over zijn liftvakantie in Engeland: ‘In Engeland is liften eenvoudig. Een stevige bolknak doet wonderen. Met een sigaar Engeland rond!’ Ik dacht aan mijn vader. Eindelijk wist ik hoe hij aan het idee voor die sigaren kwam die hij tijdens onze gezinsvakanties in Engeland altijd weggaf.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

