De lieve vrede

Schermafbeelding 2017-03-29 om 08.51.25

Onlangs schoot ik uit mijn slof. Dat overkomt me zelden. Ik ben niet zo vaak boos, en als ik het ben, ziet men dat niet. Alles voor de goede sfeer, alles voor de lieve vrede. Met mijn moeder deel ik een afschuw jegens gekletter. Kletterend glaswerk, het snerpend hard gekraak van de verpakking van biologische bleekselderij of biologische aardappelen, kopjes die op een stenen tafel of op schoteltjes worden gezet … Ik heb de milde variant; mijn moeder kon niet tegen het geluid van het eten van een appel. Dat deed je gewoon niet als je bij haar in de buurt was.

Awel, dit als intro in een stukje over boos zijn en boos doen. Ik schoot uit mijn slof, daar waren we.

Een secretaresse van een dienstverlener die wij voor haar diensten best veel geld gaan betalen zuchtte toen ik belde voor een afspraak. ‘Ik ga kijken of het volgende week misschien nog ergens kan.’

Ik werd boos. Echt boos. En ik paste de strategie toe die mijn vader ons al leerde: heb het niet over de ander, heb het over jezelf. Ik zei streng en met hoorbaar ingehouden ergernis: ‘Ik merk dat ik hier heel chagrijnig van word. We betalen binnenkort een fors bedrag en we mogen blij zijn als mevrouw over 10 dagen een uurtje tijd heeft.’ De secretaresse schrok maar kon er ook niets aan doen. Ik schrok ook.

‘Hoe kan ik het goedmaken?’ was het eerste wat me door het hoofd schoot. Maar ik hield me groot. Nu niet schipperen. Ik stelde voor om dan het contract maar in te leveren. Dat bleek niet nodig. Er was toch nog een gaatje in heur agenda. Mijn hart was geen moordkuil meer. Die slof heb ik weer aan. Heerlijk.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

