De scheiding

je-scheiding-geregeld

In Appingedam maken ze reclame voor scheiden. Het stadje staat vol met billboards met in koeienletter het woord Zorgeloosch en daaronder ’Je scheiding geregeld’. En daar weer onder een foto van een keurig blond knaapje in een keurig overhempje die een keurige tekening maakt van een keurig huis dat rücksichtslos uit elkaar is getrokken.

Scheiden-Kinderen-3Mama en papa staan allebei in de kou alhoewel de wolken en de zon wijzen op mooi weer. Ik zie het jongetje nergens op de tekening. Als ik psycholoog was, zou ik me daar zorgen over maken, maar bij Zorgeloosch kennelijk niet.

Ik word oud. Ik ben zelf ook een keurig knaapje. Ik vind dat echtscheiden gepaard moet gaan met slaande ruzie, huilende kinderen, gestampvoet, rampzalige alimentaties en uiteenspattend servies. Scheiden is verschrikkelijk. Eigenlijk vind ik dat scheiden helemaal niet zorgeloosch moet gaan.

In Engeland besloot onlangs een rechter dat een mevrouw die van haar man af wilde daar toch echt onvoldoende grond voor had. Hij ziet geen reden voor en scheiding. Akkoord, ze wonen al tijden apart en zij kan hem niet luchten of zien maar de rechter putte moed uit ’s mans optimisme: ‘Er is nog leven in het huwelijk.’ In Engeland scheiden ze niet. En zeker niet zorgeloosch.

In haar brexit-brief schrijft premier May dat we vrienden blijven. Sterker, ze hoopt dat het ons achterblijvers goed gaat. Misschien kunnen ze bij Zorgeloosch nog wat voor de Britten doen.

brexit-brief

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

