Riet in lage zon

IMG_2038

Wie rent denkt. Mijn rennen mag geen naam hebben, het tempo zakt, de afstanden nemen af, maar ik doe het en dat is goed en fijn. Al rennend dub je wat af. Ik dubde over hoe je het riet zou moeten omschrijven dat nu gortdroog langs de sloten staat te glimmen in de zon. Is het goudbruin? Is het paars? En wat doet die lage zon ermee? Ik kwam uit op iets als ‘glinsterend goudbruin, stralend wiegend in de lage zon’.

In feite omschrijf je daarmee niet zozeer wat je ziet maar leg je uit hoe het komt dat je ziet wat je ziet zodat de lezer die weet wat zo’n lage zon doet met riet, zich het plaatje zelf kan voorstellen. Als u begrijpt wat ik bedoel.

Als geheugensteuntje maakte ik bovenstaande foto. Ik was bijna thuis en overgeschakeld op de wandelstand. Jan M fietste langs, op weg naar huis. Hij zag een man in hardloopoutfit een een foto van een hek maken. Hij draaide zich om, en herkende mij. Ik voelde me gedwongen het uit te leggen maar gaf het bij voorbaat op. Ik zei: dit uitzicht verveelt nooit. Dat moest hij even op zich laten inwerken.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

Een gedachte over “Riet in lage zon”

Geef een reactie

