Mijn Persilfiets

Persilfiets_1965_Geuzenveld

Het was op de dag af 52 jaar geleden dat deze foto werd gemaakt. Eind van de ochtend. Even later lag ik met fiets en al in het prikkeldraad. Op mijn dijbeen is nog steeds het litteken zichtbaar. Het was een Persilfiets, een rode, een gloednieuwe. Mijn moeder waste hem hoogstpersoonlijk bij elkaar.

Van al mijn verjaardagen als jongetje herinner ik me weinig. Ja, die knallende popel de dag ervoor, de spanning op de vroege ochtend zelf, en – sorry, ik kan er ook niets aan doen – iets van kater. Allicht. Verjaardagen vallen altijd tegen als je jong bent. Maar die fiets, dat moet iets onvoorstelbaar groots zijn geweest. Ik snap niet dat ik me niet herinner hoe ik ‘m kreeg. Stond hij ingepakt in de kamer? Of beneden, op straat? Kwam hij in een doos?

Awel. Nog zo’n voordeel van groter worden: de popel blijft maar de spanning is eraf. Ik kan gewoon een fijne dag vieren in de schoot van mijn familie. Wat een rust.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

4 gedachten over “Mijn Persilfiets”

Geef een reactie

