Zorgcorset

2973347719

In het Dagblad een artikel over een alcoholist die 10 jaar geleden zijn vriendin in brand stak waarna zij het uitmaakte. De man kreeg een jaar cel en tbs. Onlangs oordeelde de rechter dat de man minimaal nog een jaar zijn zorgcorset moet dragen.

Ik snakte naar adem. Wat een woord. Wat een prachtig woord. Het combineert liefdevolle ondersteuning en zorg met zachtknellende drang en stevige dwang. Of stevige ondersteuning met liefdevolle dwang en zachte zorg en drang.

Maar toch. Ik weet nog hoe mijn moeder zich ooit in een corset hees. Geen pretje. En waartoe?

Dat vond ook de psychiater die de rechtbank adviseerde. Hij wist iets beters: geef de man iedere dag een kratje bier van staatswege en niemand heeft meer last van hem. Hij zei het, als ik het goed begrijp, met de kanttekening dat een dergelijke geste vanzelfsprekend niet aan de orde is. Maar toch.

Wat doet Vader Staat? Een krat bier of een corset?

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

2 gedachten over “Zorgcorset”

    1. ‘die man’ is de advocaat? Ik vond het in zekere zin wel creatief en out of the box. Erg vergelijkbaar met onderhoudsdosis methadon. Al zou het maar zo kunnen zijn dat dat niet meer gebeurt. Van verslavingszorg heb ik eigenlijk geen verstand.

Geef een reactie

