Kijk

Filmen-op-reitdiepveer

Gisteren zou ik naar een Tekstnet-workshop gaan over het maken van filmpjes met je iPhone. Het ging niet door, de docente was ziek. 

Ik schreef me in omdat schrijvers veel kunnen leren van filmers. Een artikel schrijven is vaak niet veel anders dan beelden, indrukken en uitspraken noteren en die in een juiste volgorde zetten. ‘juist’ is hier: de volgorde die het meest aantrekkelijk is, of het duidelijkst, of het overtuigendst. Een filmer doet hetzelfde bij het filmen en monteren.

Om alvast wat te oefenen voor als het wel doorgaat maakte ik dit filmpje. Ik maakte de fouten die ik als beginnend tekstschrijver ook maakte.

Als schrijfcoach zou ik zeggen: kies je  details zorgvuldiger. En: welk verhaal wil je vertellen? Het verhaal over een leuk tochtje? Het verhaal over dat prachtige Reitdiep? Het verhaal over enthousiaste vrijwilligers? Kies vóórdat je op pad gaat.  En: beschrijf wat er gebeurt. Nu. Dus hou die camera stil en laat gebeuren wat er gebeurt.

Als enthousiaste beginneling zeg ik: kijk, mooi hè. Bovendien is het paasvakantie. Niemand leest dit.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

6 gedachten over “Kijk”

Geef een reactie

