Iedereen wat kippen voor de deur

zomaar-een-plantsoen-in-Stad
Zomaar een plantsoen in Stad. Hier passen best wat kippen.

Op Facebook deelde het Dagblad van het Noorden een filmpje hoe 4000 biologische kippen (hún woorden, kippen zijn niet biologisch, net zoals mensen niet vegetarisch zijn) eindelijk weer naar buiten mogen na maanden opgehokt te zijn geweest.

Je ziet zo’n lange boerenschuur met in plaats van een zijmuur een zwaar, afsluitend gordijn. Vaag hoor je wat getok. Er gebeurt niets. We kijken een lange minuut met z’n allen naar een enorm, deels overdekt leeg terras met erachter een groot veld met wat bomen. Ik vind het dapper gefilmd. Het getok wordt heviger. Dan gaat tergend langzaam het gordijn omhoog. De eerste durfals steken het kippenkoppetje naar buiten.

In een mum van tijd is het terras vol en wagen de eerste kippen zich op het veld en worden we geconfronteerd met een stukje participerende journalistiek. De camera gaat met de kippen mee het gras op. De kippen trekken zich er niets van aan. Er moet gepikt worden. Er moet gescharreld worden.

Ik vind het filmpje een warm, zeg maar rustig gloeiend heet, pleidooi voor de biologische kippenhouderij. Deze kippen hebben het niet slecht, al zijn 4000 kippen wel heel veel kippen. Eigenlijk zou iedereen een zonnepaneel op het dak moeten hebben en 5 kippen in de tuin. In stadstuinen is dat misschien niet heel handig. Dan deel je ze met de buren.

Zijn er eigenlijk regels in Stad over het houden van scharrelkippen op het plantsoen voor je huis?

Kijken? Ga naar 4000 biologische kippen

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

4 gedachten over “Iedereen wat kippen voor de deur”

  1. Wout, Begin je al wat spijt te krijgen? Al die lieve kippetjes zul je in Leermens gaan missen. Gefeliciteerd met mooie plekje in Stad. Daar mogen zeker geen kippen worden gehouden en steeds dat klokgelui van de Martini om de oren? gr, Nane

  2. Bespeur ik een opkomende vraag: waar ben ik/waar zijn wij aan begonnen? Hadden wij ook in 1974 toen we verhuisden van Appingedam naar Stad. Duurde maar even… we mistten heel wat maar kregen er ook heel wat voor terug.
    Dat je de kippetjes en de tuin en het ‘rondje Leermens’ en Groenewold’s schapen mist, ach, daar kom je wel over heen! Maar dat gebeier (hoewel mee groot geworden vroeger?): man man, na 30 jaar wonen in de Stad vond ik het nog steeds irritant… ik was echter ook maar een “import – stadjer”, dus aanpassen!
    Ik blijf jullie volgen mits je ons op de hoogte houdt van de ontwikkelingen…

    1. Die vraag is er voortdurend. Allicht. We laten beslist iets achter ons. Maar we krijgen er veel voor terug. En dat gebeier … ik ben benieuwd hoe ik dat ga ervaren. Ik kan me voorstellen dat wanneer men aan een stuk Sinterklaasliedjes speelt je wat tureluurs wordt. We gaan het merken, en ik houd je op de hoogte.

Geef een reactie

