Wie is de echte?

IMG_0782(2).jpg

En toen sloeg ik de krant open en keek mijn schuinoverbuurman Nane van der Molen mij ernstig aan, naast zich de Leermster Stain en op de achtergrond de kerk. Hij staat in de krant, om reden dat hij de nieuwe voorzitter van Stichting ’t Grunneger Bouk werd. Hij zegt:

De Groningse streektaal is belangrijk om ons als Groningers te onderscheiden. Ik woon al sinds 1973 in Leermens en dat verveelt nog lang niet. Ik geloof niet zo in verhalen als zou de leefbaarheid op het Groninger platteland onder druk staan. Natuurlijk zijn er problemen: krimp, de gasbevingen, het overeind houden van voorzieningen, maar het Groninger platteland heeft ook een bepaalde rijkdom. Net als de Groningers zelf. Wij zijn een apart slag met een eigen taal en juist in die taal zit onze identiteit, daarmee onderscheiden wij ons. Dus als we dan toch iets te zeggen hebben over hoe het er in ons gebied aan toegaat, dan doen we dat in het Gronings, vanuit een gevoel van eigenwaarde en blijk van strijdbaarheid.

Ik betwijfel of hij bedoelt wat er staat, namelijk dat de identiteit van de Groninger in zijn taal zit. Je taal is niet je identiteit, je taal is een uitingsvorm van die identiteit. Ik spreek geen Gronings, ik schrijf geen Gronings, ik ben niet Gronings. Maar Groninger ben ik wel.

Of niet? Wie is de echte?

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

