Een aardigheidje

vd-bedankt-klanten-met-kopje-koffie1423143613

‘Het gebaar blijft bestaan, de rest vervliegt’ Niet mijn woorden maar die van Dieuwer op de Facebook. Het ging nog even over het stukje van gisteren. De zin bevat een fraaie ongerijmdheid – wie logisch nadenkt weet dat juist het gebaar vervliegt. Geld blijft. Stenen blijven. Maar wat blijft je bij?

Laatst schreef ik een artikel voor de zaak. Mijn opdrachtgeefster mailde iets heel simpels. Ze schreef: ‘Knap gedaan.’ Het was een compliment. Ik weet ternauwernood nog waar het artikel over ging, maar dat compliment staat in mijn geheugen gegrift. Dat kopje koffie dat ik die meneer zondag op zijn bankje aanbood, diep in mijn hart (en inmiddels dus wat meer aan de oppervlakte) denk ik dat hij daar thuis over vertelde. De koffie zelf is waarschijnlijk alweer verdwenen.

Natuurlijk. Ik maakte zijn zondag niet. Dat had hij zelf al gedaan. Nee, het was gewoon een aardigheidje.

Maar een wereld met meer aardigheidjes zou fijn zijn. Wil je echt iets blijvends nalaten? Bied een ander een kopje koffie aan. Of thee. Dat mag ook ook.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

