Goede wil en een rechte rug

Wekelijkse vragenuurtje in de Kamer

Jesse mailde me gisteravond. Over hoe de onderhandelingen voor een nieuwe regering mislukten: ‘Onze inzet was verandering. We willen de inkomensverschillen verkleinen, het meest ambitieuze klimaatbeleid en een humaan vluchtelingenbeleid. Op dat laatste bleken de inhoudelijke verschillen uiteindelijk te groot.’

Ik herinner mij van het vorig kabinet van PvdA en VVD dat Samsom en Rutte bij de formatie al snel besloten om niet te onderhandelen maar te verdelen. Jij wint dat punt, ik dat andere. Dat had iets cynisch.

Dit vind ik ook heel katterig.

Het vluchtelingenbeleid vind ik, net als het formatieteam van GroenLinks, inderdaad een fundamentele kwestie, iets waar een bestaand kabinet over mag struikelen of zoals nu, een kabinet-in-wording op mag stranden. Tegelijkertijd vraag ik me af of dankzij deze crash vluchtelingen beter af zijn. En of doelen als het verkleinen van de inkomensverschillen en een ambitieuzer klimaatbeleid niet óók fundamenteel zijn.

Zou het echt heel cynisch zijn om toe te geven op dat ene item en te incasseren op die andere twee? Misschien wel. En dan heeft GroenLinks nu in elk geval haar goede wil en een rechte rug getoond.

Dat is mooi.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

