Jam, kikkers en hout

zomaar-een-plantsoen-in-Stad

Zo’n kastanjeboom van een jaar of 50, dat is best veel hout. Ik had Jeroen gevraagd of hij de boom in vertilbare stukken wilde zagen en voelde me apetrots toen ik zag wat hij in mij zag. Stammen van een paar meter lang die ik niet met 2 armen kon omvatten zag hij me het talud (5 meter) optillen! Toen ik constateerde dat mij dat niet meer gegeven is, was Jeroen de beroerdste niet. Hij zaagde die 20 stukken in 40 stukken en een aantal van die stukken kloofde hij nog eens. Heeft u een boomhakker nodig? Ik weet een goede!

En ja. Al dat hout ligt nu boven bij het houtstek. Een groot deel heb ik in nog veel meer stukken gezaagd en gekloofd, een groot deel moet nog. Mijn dorpsgenoten bekijken het met iets van mededogen en wat lichte spot. ‘Zaag je voor je opvolgers?’ vroeg iemand.

Ik ken die opvolgers nog niet. Ze zullen vast heel aardig zijn. Maar dat hout neem ik mee naar Stad. Op zo’n avond dat hier de kikkers kwaken dat het een lieve lust is en de stilte verder genadeloos en de hemel aardedonker, op zo’n avond wil ik in mijn Groningse houtkachel dan wat kastanje uit Leermens opstoken en een krekker met Leermster jam eten.

Ik weet het. Op een dag is het op.

Op die dag bel ik Jeroen. Er zijn daar in Stad best veel bomen, eentje zullen ze vast niet missen.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

