Doe alsof je thuis bent

Dit hadden we natuurlijk ook kunnen doen
Dit hadden we natuurlijk ook kunnen doen

Toen mijn ouders verhuisden uit het huis waar ze jaren woonden en waar ook ik nog een jaar of 2 heb gewoond, merkte ik dat ik het gek vond dat mijn moeder en vader wel thuis waren in hun nieuwe huis, maar ik niet. Hoe kon het dat zij wel wisten waar de sinaasappelpers stond en ik niet?

Ik voelde me er in zekere zin ontheemd.

Hoe is dat straks voor mijn kinderen? Ik kan wel zeggen ‘Doe alsof je thuis bent’ maar ondertussen: wij verpatsten hun ouderlijk huis. En in dat nieuwe huis zijn zij niet thuis.

Daarom is het zo belangrijk dat zij straks uitgebreid helpen bij de verhuizing. Het is een goede manier om iets van dat existentiële nest-gevoel te creëren; door te participeren in het transitieproces kunnen ze een stuk betrokkenheid bewerkstelligen en deelgenoot worden van ons loslatingsproces om met ons te groeien naar een nieuwe band met de plek die zij mede daardoor ook “ons ouderlijk huis” kunnen gaan noemen. Immers, alle kinderen hebben recht op een thuis.

Je weet maar nooit, misschien trappen ze er in.

PS: ik ben een dag of 14 “uit de lucht”. Dat u het maar weet.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

2 gedachten over “Doe alsof je thuis bent”

  1. Dat is een leuk argument om de kinderen mee te laten helpen. Zal ik onthouden, al zal het voor mij misschien wel wat problematischer worden: denk dat mijn volgende verhuizing over vele, vele jaren (hoop ik) naar ‘verzorgingstehuis’ is. Kinderen hoeven dan waarschijnlijk niet meer een band te hebben/krijgen met mijn nieuwe plek…

    Veel sterkte met de verhuizing! Hoop dat het jullie zo gaat als wij: na 30 jaren Stad verhuisden wij naar Apeldoorn. Geen moment, geen seconde spijt gehad! Hoewel we/ik nog vaak in Stad en provincie Groningen ben en er toch graag (tijdelijk) vertoef..!

    1. Dank je. Ik stel op deze plek nu eenmaal het afscheid wat meer centraal maar we gaan natuurlijk naar een wonderschoon huis op een wonderschone plek verhuizen. En dat ik mijn kinderen moet overreden om ons te helpen is ook wat “too much”: ze doen het graag.
      Jullie maakten indertijd ook een grote stap: van het Noorden naar Apeldoorn.

Geef een reactie

