Ontbijt in het poppenhuis

ontbijt in Libeek

We begonnen onze vakantie in Zuid-Limburg. We wandelden er het Krijtlandpad. Met de rugzak op de rug volgden we de rood-gele bordjes. Verstand op nul, blik op oneindig: de heuvels, de velden, het bos, de orchideeën, de koeien van Potter, de vlaaien, het bier aan het eind van de dag, en de hotels en die ene B&B.

Wat is dat B&B-wezen toch een bijzondere branche. Deze B&B was perfect. Fijn, beslist, en ook perfect. En dan heb ik het niet over het kunstzinnig opgevouwen uiteinde van de wc-rol, het chocolaatje op de handdoek of het zeepje. Nee, ik heb het over hét moment van de dag. Het ontbijt.

We hebben dat vorig jaar in Frankrijk meegemaakt, een ontbijt dat niet alleen lekker was, maar ook mooi. Japans mooi. Voorbeeld? Acht perfect vierkante blokjes meloen met op elk blokje een andere blaadje kruid. Paarse basilicum, groene basilicum, munt in meerdere soorten, oregano en wat een mens allemaal verder op meloen doet, alles met de liniaal geschikt, waarna ongetwijfeld het Franse ijkwezen nog even een laatste check is komen doen. We waanden er ons de poppen in het poppenhuis waarmee de eigenaresse speelde.

Iets dergelijks overkwam ons in Zuid-Limburg. Toch moet ik hier melding maken van een minpuntje. De eigenaresse was het takje rozemarijn op het schaaltje met kaas vergeten. Ik wist natuurlijk weer van niets. Ik had in mijn onnozelheid al een plakje kaas genomen. Het bordje stond er wat onttakeld bij. Ze liet zich er niet door uit het veld slaan toen ze met het takje in een bakje de ontbijtkamer binnen kwam. Met een speciaal daarvoor bestemd minuscuul tangetje schikte ze het takje op het bordje. Ik moet zeggen, een heel ander gezicht.

Even wilde ik er een grapje over maken. Gelukkig kon ik me beheersen. Zo’n ontbijttafel is een ernstig spel.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

2 thoughts on “Ontbijt in het poppenhuis”

  1. Blij dat jullie terug zijn. Ik maakte me al zorgen. Zouden ze al verhuisd zijn? Zouden ze aan het verven zijn in het nieuwe onderkomen? Al even geen (bijna) dagelijks verhaal van jouw hand. Je gaat er zo aan wennen. Zo van, hee, even kijken wat Wout vandaag weer te vertellen heeft. Armoe troef nu dus even. Zo zie je maar, de ene zijn brood is de ander zijn dood. Hartelijke groet, Nane

Geef een reactie

