Een blokje om

Schermafbeelding 2017-06-12 om 23.10.21
Rechts in de verte Goliath, links 2 anoniemen

Je hoort het verdachten op tv vaak zeggen als excuus voor een gebrek aan alibi: ‘I went for a drive’. Mij klinkt dat altijd wat ongeloofwaardig in de oren maar nu weet ik dat het gebeurt. Ik deed het. Want wat doe je met jezelf als je een uur van huis moet vanwege een bezichtiging? Ik wilde mijn service oefenen (we spreken tennis hier) maar het was guur weer. Fietsen? Brr. Nee. En zo kwam het dat ik een stukje ging rijden. Dat heb ik nog maar een keer in mijn leven eerder gedaan: de allereerste dag dat ik mijn rijbewijs had, 29 jaar geleden.

Ik had geen doel. Ik vertrok in zuidwaartse richting. Bij Dieftil moest ik kiezen. Het werd oostwaarts. Awel, 20 minuten later stond ik op de Eemshaven. Geen mens gezien. Wel molens. Heel veel molens. Indrukwekkend. Groot, machtig, krachtig.

Er stond een uitkijktoren. Hij bleek kunst en bedoeld om mij te verzoenen met de energietransitie. Ik had me daar al min of meer mee verzoend maar wilde toch even boven kijken. Helaas, de trap ging buitenom en was van doorkijkroosters. Na anderhalve verdieping durfde ik niet meer. Even overwoog ik de brandweer te bellen. Maar ik raapte al mijn moed bij elkaar en hield me stevig vast aan de leuning.

Via Zijldijk en ’t Zandt reed ik huiswaarts. De aardappels moesten op. Maar in Leermens was nog steeds volk in huis. Ik reed maar door. Bij Dieftil ging ik oostwaarts.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

Een gedachte over “Een blokje om”

  1. Let’s go for a drive. Dat deden wij vaak, want in landen met veel natuur, minder bevolking, heuvels, rots, zeekust, enzovoorts, en wegen waar je je soms alleen want, is dat echt iets dat je voor je plezier doet. Dat doe ik ook iedere keer dat ik weer terug in Canada ben. Ik raad het je aan.

Geef een reactie

