Digi-toal

Je bent nog niet weg of je opvolger staat alweer in de startblokken. Ze heeft er zin in, begrijp ik uit het app’je dat een collega-redactielid van het Leermster Kraantje rondstuurde. Ik wist natuurlijk dat het er aan stond te komen. Uit het oog, uit de redactie.

Ik sputterde wat. Ik stelde voor om dan maar correspondent Stad te worden. En waaratje, daar ging men in mee. Nane wist al een titel: ‘Wout wait wat oet Stad’. Ik ging akkoord maar vraag me nog wel af of ik dat moet kunnen uitspreken? Ik hoop het niet.

Gelukkig vond ik op de eerste zolder die we nu in dozen doen het boekje ‘Over de Groninger volkstaal’ van K. ter Laan. Daarin onder meer een hoofdstuk over de Groninger tongvallen. Ik hoopte daarin de uitspraakregels te vinden maar het bleek een technische verhandeling. Ik leerde wel dat ‘Ik wait’ betekent ‘Ik wied’. Toen schrok ik. Wout wiedt wat in Stad? Dacht het niet. Wout wiedt nooit meer. Op het Martinikerkhof mag mijn gemeente aan de slag.

En dan sla je de krant open. En zie je dat Google uitkomst biedt.

IMG_0852

Morgen trouwens dagje vrij. Wout fietst wat.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

4 gedachten over “Digi-toal”

  1. Mooie reactie Wout. Foto van jou, wiedend in (nog)je tuin, ontbreekt. Waiten= weten, dus je zat er even naast als echte Grunneger, maar ‘Wout wiedt wat in de stad’ vind ik wel een hele goeie. Wieden is in het Gr: deurkraben; haauwken;houken;kraben;ophouken;waiden of wieden. het wordt dus’ Wout waidt wat ien Stad’. Mooier kan bijna niet!

      1. Ha Wout, Wieden is – zoals Nane al schrijft – geen waiten, hoewel in het Westerkwartiers wieten weten is. Het Martinikerkhof is zeker wiederwaaideg, mor op gain wieden noa Leerms. (De wereld is overigens klein: ik ben woordvoerder van Digi-toal en coördinator van het woordenboekproject).

Geef een reactie

