Een nieuw begin

Schermafbeelding 2017-06-26 om 22.44.35.png

Aan sommige keukentafels gaat het over mijn verhuizing. Men vraagt zich af of ik er goed aan doe. Dat begrijp ik. Er is geen plek in het huis, in het dorp, in de omgeving of ik heb er geen herinnering bij.

Ik kijk naar het stoepje voor ons huis en de voordeur. Ik herinner mij hoe de schilder op die stoep stond. Ik was verrast; we hadden geen afspraak. Het bleek dat hij afscheid kwam nemen. Ik dacht dat hij met pensioen ging en nodigde hem binnen. Maar nee, hij had nog meer klanten en weinig tijd. Hij ging dood.

Hij was degene die mij ooit adviseerde om toch ten minste de voordeur te laten schilderen: ‘Als de voordeur strak in de lak staat, kun je desnoods de rest van het huis nog een jaartje overslaan.’ Het was een opmerkelijk advies van zo’n consciëntieus man.

Wat ging gebeuren gebeurde. We zijn inmiddels zo’n 15 jaar verder. Ik zag dat zijn huis ook te koop staat. Het stond er goed bij. Strak in de lak. Na al die jaren. Ik fiets er vaak langs als ik naar de winkel ga in Appingedam. Even verderop koop ik gedurende het seizoen ook wel pompoenen. Ik weet nog … Ach ja, zoveel herinneringen. Mooie, prachtige, droevige, fijne, oude, vage, verse.

De ouderen onder ons herinneren zich nog de oudjaarsconference 1960 van Wim Kan. Wij hadden thuis de langspeelplaat. Je hoort een onbedaarlijk huilende mevrouw, ontroostbaar zo lijkt het. Haar man probeert haar desondanks op te beuren: ‘Mien, toe. Mien, Mien, toe nou toch. Mien, ik ben er toch. Mien, je kan toch nieuwe bakken’.

 

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

