Duidelijk

Duidelijke-taal

Ik werk deze dagen onder andere aan een ondernemingsplan voor een non-profit-organisatie. Het wordt een tekst waarin staat waarom de organisatie bestaat, wat daarom hun plannen zijn en hoe ze dat gaan aanpakken. Geen ingewikkelde volzinnen. Duidelijke taal. Zonder kinderachtig te worden.

Een mooie opdracht. Een belangrijke opdracht. Want ook mensen met een lage opleiding en mensen die niet in Nederland zijn geboren moeten het begrijpen. Ik worstel bijvoorbeeld met een zin als ‘Het huishoudboekje moet kloppen. Dit jaar, maar ook de komende jaren.’ Ik denk dat ook laagopgeleide Nederlanders die zin begrijpen. Maar als je in Syrië bent geboren, snap je die zin dan ook?

Voor ons nieuwe huis verdiep ik mij deze dagen ook in verzekeringsvoorwaarden. Vanwege deze opdracht las ik met meer dan gewone belangstelling de voorwaarden van FBTO. Zij schrijven bijvoorbeeld:

U bent niet verzekerd als u belangrijke informatie over uw situatie of de schade niet of verkeerd heeft gemeld. En als wij u niet verzekerd zouden hebben als wij deze informatie hadden geweten.

Mooi, vind ik, duidelijk.

Dan lees ik op Twitter tekst van een andere verzekeraar. Een verzuimverzekeraar. Zij schrijven over begeleiding door de huisarts:

Die kan wel zeggen: doe maar even een tijdje rustig aan. Maar daar gaat de huisarts helemaal niet over.

Duidelijke taal, ik hou er van. Maar je kunt overdrijven.

 

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

