Appelflappen in Doodstil

Westerwijtwerdermaar-doodstil

Door omstandigheden moest ik het huis uit en belandde ik in Uithuizen. Dat was geen noodlot. Dat was geen opzet. Dat gebeurde. Ik ging eerst richting ’t Zandt en bij Zeerijp dacht ik ‘ja, een pannenkoek’. En dat kan in Uithuizen, bij de Menkemaborg. Het is een prachtig tochtje, zo door het zomerse land.

Ik at nog nooit een pannenkoek bij de Menkemaborg. En ook nu kwam het er niet van. Op het terras waren alle tafels bezet, op 5 of 6 tafels na maar die waren per bordje gereserveerd. Binnenzitten vond ik geen optie. Onverrichter zake stapte ik op de fiets en ging naar Albert Heijn, om nog wat aanvullende boodschappen te doen. Dacht ik.

Maar eenmaal binnen wist ik het weer. Mijn motieven waren niet zuiver. De appelflappen zijn in de bonus deze week. Je moet er 1 betalen, de tweede krijg je gratis. Ik kocht de paprika’s en de kaas en zwichtte voor de flappen. Eigenlijk vooral voor die tweede. Om zoiets op te eten moet je alleen zijn, het liefst in de vrije natuur.

Zo belandde ik in Doodstil, even verderop. Bij een bankje langs het Westerwijtwerder-maar stopte ik en at de eerste flap. En daarna de tweede. € 0,85, dat hadden we nog. Nog net. Ik hoop dat mijn vrouw niet ook voor zo’n tweede flap bezweek. ‘Moeilijk gewoon geluk, klein schijnend, maar het meeste’. Of bedoelde de dichter iets anders?

Lees het zelf: Geluk

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

