Wortelen

wortels-bij-dieftil
Deze dagen gaan de wortels uit de opslag op weg naar elders

Een huis is een verzameling bakstenen, balken en dakpannen, listig samengevoegd zodat het een constructie wordt die je beschermt tegen regen en wind en kou. Ideaal maar meer is het ook niet. Houd ik mezelf voor.

Bij AH kom ik Bob en Joke tegen. Ik spreek hen vrijwel nooit maar we kennen elkaar al zo’n 25 jaar. We zagen ons in al die jaren wat ouder worden en wat grijzer en we zagen hoe de mens niet verandert. We wisselen bij dergelijke ontmoetingen uit over onszelf en over de kinderen en gaan weer uiteen.

Dát is natuurlijk ook je huis. Je huis is de plek waar je wortelde. Die wortels bieden je houvast. Vertrouwdheid. Veiligheid. Ze bieden weerstand tegen de barre gure tijden. Vind je die wortels ooit nog terug? Somberde hij.

Zondagmiddag werden we gebeld. Het was de professor die mijn vrouw indertijd begeleidde bij het schrijven van haar proefschrift. Hij bleek de kleinzoon van de eigenaar van de winkel die ooit gevestigd was in ons nieuwe huis. Hij was zo’n beetje opgegroeid in het huis waar wij straks wonen.

Ik bedoel geloof ik: wortels liggen overal.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

