Jetblast-arrest

Mahobeach

Het vliegveld van Sint Maarten ligt pal bij een populair badstrand. Dat strand is zo populair ómdat het vliegveld er ligt. Je kunt je er letterlijk omver laten blazen door de straalmotoren van de vliegtuigen. Lachen. Gisteren ging het afschuwelijk mis. Een mevrouw werd tegen een rots geblazen en overleed.

Het ging al eerder mis. In 2000. Toen gebeurde min of meer hetzelfde. Ik citeer de NOS:

Een Zwitserse toeriste werd door zo’n jetblast omvergeblazen en liep ernstige verwondingen op. Zij stelde de luchthaven aansprakelijk en procedeerde tot aan de Hoge Raad om haar gelijk te halen.

De zaak ging de geschiedenis in als het zogenaamde jetblast-arrest. Daarin werd bepaald dat de waarschuwingsborden bij het vliegveld niet voldoende waren, omdat niemand zich er iets van aantrok.

Laat dat even op u inwerken. Als niemand zich wat aantrekt van borden, deugen de borden niet.

Cursisten die zich bij mij beklagen over het feit dat hun teksten niet goed worden gelezen, krijgen bij mij ook nul op rekest. ‘Zoek de fout bij jezelf’ houd ik hen voor, ‘zorg dat ze het wel lezen. Jij bent de schrijver!’

Nu ik de waanzin van dat jetblast-arrest ken, ga ik me toch wat genuanceerder opstellen.

Naschrift
I
n reactie op dit stukje app’te mijn zusje, op fietsvakantie door Holland, dit bordje. Ook een potentieel arrest volgens mij. Ik bedoel: wie kan nog op het duin letten, als-ie broedt op ‘Overstekend duin’.

Let-op-overstekend-duin

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

