Onze brom

Er is een brom in huis. Eerst hoorde ik hem niet maar gelukkig wees mijn vrouw mij erop. Toen hoorde ik hem ook. Het is een beetje stiekeme huisgenoot. Hij is er. Hij is er niet. En als hij er is, is hij er heel zacht. En doe je een stapje opzij dan is hij weer weg om even later juist dáár op te duiken. Kiekeboe met een brom, een bijzonder fenomeen.

Daar kun je op allerlei manieren op reageren. Ik accepteer zoiets. Ik heb een groot hart en ben bovendien erg lui en kan bijzonder goed leven met een raadsel. Sterker, ik kan goed leven met heel veel raadsels. ‘Het is zoals het is’, ‘Toe maar’, ‘Je doet er toch niets aan’. Ik zeg het allemaal niet maar leef er wel naar.

We hebben een lamp waarvan je de schakelaar driemaal moet indrukken voordat hij aangaat. Ik druk driemaal. Hoe moeilijk is het? Verdwijnt de werkbalk boven mijn computer? Ik leer leven zonder werkbalk. Vertikt de muis het? Ik scharrel een andere muis uit een doos. Een ratel in de fiets? Plakband en verder. Ik improviseer mij om de sores. Ik geef de sores een plekje.

Zo niet de onderzoeker in dit huishouden. Daardoor weet ik nu dat de brom veroorzaakt wordt door de vloerverwarming. Ik zie één werkbare oplossing. Stekker eruit. Trui aan.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

