En er was ruimte

Ik was in Leiden, ik was alleen. Ik doe dat niet zo vaak: in m’n eentje een vreemde stad verkennen. Wat een genoegen! Willen we naar rechts? Dan gaan we naar rechts. Willen we patat? Dan eten we patat. Willen we koffie? Dan gaan we naar de bibliotheek. Ik zag de dingen die ik wist te zullen zien: de muurgedichten en de hoek van Hooigracht en de nieuwe Rijn, ik zag dingen die ik niet wist te zullen zien: ik zag de Hooglandse Kerk en de straatjes eromheen, ik zag de Burcht.

Ik bewaarde de kerk, de Pieterskerk, voor het laatst. Eerder die dag was ik er al omheen gelopen. Nu ging ik naar binnen.

De kerk was mooi. Maar veel mooier nog was zijn enorme leegte. Al die ruimte. Het was een uur of 3 en de lage herfstige middagzon trok een spoor van spetterend licht door de hoge ramen over de glimmend zwarte granieten vloer naar het ragfijn metselwerk van de muren.

In een hoek stond een tafel met wat stoelen. Ik ging zitten en liet al die leegte op me inwerken. In de verte liepen twee mensen. Ze hadden hun menselijkheid verloren in deze zee van ruimte. Onder dit uitspansel werden het figuurtjes, hooguit nuttig om al die leegte een maat te geven.

Voor de vorm liep ik een rondje door de kerk. Ik werd zo’n figuurtje. Ik werd een streepje op een meetlat.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver en schrijftrainer in Groningen en wijde omgeving. Mijn onderwerpen: gezondheidszorg, onderwijs, volkshuisvesting, personeel & organisatie. De not-for-profit-sector. Traint en coacht professionals.

5 thoughts on “En er was ruimte”

  1. Ha dat is leuk. Uitgerekend de leegte in de Pieterskerk. Ik was er afgelopen zaterdag weer eens. Op de Boekkunstbeurs. Het Walhalla voor een ieder die zich bezondigt aan drukken, binden, kalligraferen en nog zo wat hobby’s, verbonden met taal, tekst, boeken en kunst in het algemeen. Een bonte, drukke, wemelende menigte was het, in een wolk van roezemoes. Meer dan honderd stands, enkele honderden bezoekers met een hart voor het vermenigvuldigen van tekst en beeld. En dat alles onder het uitspansel van de kerk. Honderden streepjes op dezelfde meetlat. Die Pieterskerk. Goedmoedig genoeg om het allemaal best te vinden.

Geef een reactie

