Een goede tekst in 1 minuut

Een oud-cursist mailde me. Of ik even mee wilde kijken naar een mail waarin hij zijn beoogd nieuwe werkgever zou schrijven dat het salarisaanbod nog wel wat beter kon. Ik kan geen ‘nee’ zeggen. Bovendien: ooit zei ik cursisten dat wie een cursus bij mij doet, daarmee ook levenslang de mogelijkheid heeft om me om advies te vragen. Ik heb dat later wat ingeperkt maar het aanbod staat nog en ik schreef dus ‘ja’.

En deed iets slims. Ik vroeg hem op voorhand waar hij op gecoacht wilde worden. Hij reageerde: ‘Of het niet te negatief en te star overkomt.’ Waarop ik riposteerde: ‘En als je het nou eens positief formuleert, hoe wil je dat je wél overkomt?’

‘Ik wil dat ik overkom als iemand die de baan graag wil en weet waar hij het over heeft als het gaat om de arbeidsvoorwaarden.’

‘Oké,’ schreef ik, ‘klinkt goed’ waarna hij schreef: ‘Dat ik de baan graag wil staat er trouwens nu nog niet in, zie ik. Goed om dat nog eens duidelijk te maken.’
Ik: ‘En hoe ga je duidelijk maken dat je weet waar je het over hebt?’

Van Dolf Weverink leerde ik onlangs hoe je in 1 minuut iemands tekst al aanzienlijk kunt verbeteren zonder dat je die tekst nog maar hebt gezien. Verhip, het werkt echt.

2 gedachten over “Een goede tekst in 1 minuut”

  1. Zeker. Maar in principe is het eenvoudig. Bedenk wat je de ander zou willen zeggen als je maar 20 seconden de tijd hebt. Schrijf dat op, en schrijf vervolgens je tekst als een toelichting op die eerste paar zinnen. En wie weet, krijgen we nog eens de kans.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.