Stork

Het is een fabeltje dat kleine zelfstandigen ook echt zelfstandig zijn. Net als de meeste mensen zijn wij geketend door verplichtingen, besognes en gedoe. Maar soms slaag ik erin om me los te rukken van die ketenen en mag ik van de baas een omweg maken bij het boodschappen doen. En dus fietste ik dinsdag niet rechtstreeks naar Loppersum maar via Westeremden. Dat ligt ten noorden van Loppersum. Tussen Loppersum en Westeremden loopt het Westeremdermaar en in een bocht van dat maar ligt een buurtschapje; het bestaat uit een paar oude Groningse boerderijen. Stork heet het er.

Stork is een groene enclave middenin het land. De eerste keer dat ik er kwam was op een zondagmorgen. Ik hou erg van de natuur maar vooral alleen. En dus moet ik vaak wat vroeger op. Het zal daarom een uur of zes geweest zijn. Fiets even mee. Na Loppersum gaan we een landweg op die het spoor kruist. Beton wordt schelp. De fiets zoemt niet meer maar knispert. Links aardappels. Rechts graan. En voor ons dat groene eiland. Het is een soort bos. Pal voor ons is een donker gat in het groen. Als we de rand van het bosje naderen, zien we dat het fietspad hier splitst. Naar links of naar rechts? Naar Westeremden of naar Zeerijp? Maar ik zie dat zwarte gat tussen die bomen. Het is het erf van een vervallen boerderij. Hier woont niemand meer, denk je dan. Zes uur ’s ochtends. Waarschijnlijk horen we heel veel vogels en in de verte wat koeiengeloei. En mezelf kennende is het prachtig weer; ik hou erg van natuur maar vooral als het mooi weer is.

Tegelijk heeft het iets spookachtigs. Er hangen nog wat flarden nevel.  Overal troep. Mesthopen, oud ijzer, een paar kapotte landbouwwerktuigen. Een oude trekker, oud maar nog wel in functie zie ik. Links een woonwagen. Voor me de oude kapschuur, het dak is gedeeltelijk ingestort. Een Groningse schuur heeft altijd drie deuren. Een deur in het midden voor de hoog opgetaste hooiwagens. Een deur rechts voor het gewone werkverkeer en een deur links die dient als bezoekersingang. De schuurdeuren zijn dicht op de bezoekersingang na. Daarvan is alleen de onderste helft dicht, de bovenste helft staat open. Als ik wat verder het erf oploop, hoor ik plots wat gesnuif. Een groot wit paard steekt zijn kop door de bovendeur en kijkt me verwachtingsvol aan.

In de woonwagen beweegt een gordijntje. Ik keer om en fiets verder.

Dinsdag fietste ik weer langs Stork. In de loop van de jaren raakte de boerderij steeds meer in verval. Maar dinsdag was het duidelijk over en uit. De boerderij was weg. Helemaal weg. Ook de woonwagen was weg. Op het erf lag een enorme stapel oud hout van de balken van de kapschuur. Iets verderop lag het puin van het huis. De trekker stond er nog. En midden op het erf stond een container van Oostland Verhuizingen. De sloten glommen. Ik luisterde aandachtig. Maar het paard hoorde ik niet meer.

Naschrift
Lees de blog van Martin Hillenga over Spriknust

5 gedachten over “Stork”

  1. Mooi verhaal, wat ik helemaal kan visualiseren, alsof ik er zelf rondfiets, -loop en naar binnen gluur. Minder mooi natuurlijk dat dit eeuwenoude, monumentale pand met een ongetwijfeld rijke geschiedenis, nota bene de naamgever van deze idyllische buurtschap (hoewel de hoeve natuurlijk ook naar de buurtschap kan zijn genoemd), kennelijk niet meer gerestaureerd is kunnen worden. Ik heb het gelinkt op mijn pagina over Stork: http://www.plaatsengids.nl/stork Overigens blijkt in 2014 ook hoeve Spriknust aan de sloophamer ten prooi te zijn gevallen… Als je er nog eens langsfietst: volgens het schoolmeestersrapport uit 1828 was er sprake van een ‘buurtschapswapen’ met 3 ooievaars, dat zich op de gevel van een van de boerderijen bevond. Wellicht is daar nog steeds sprake van en kun je die eens kieken, en zou ik die dan op mijn pagina mogen afbeelden? Dat zou wel een kers op de taart zijn. Maar het zit er natuurlijk dik in dat die op die hoeve Stork zat ie nu wijlen is… Maar hij kan wellicht ook op een van de andere genoemde panden in de directe omgeving zitten.

      1. Dank Wout! En dan te bedenken dat we er al vele jaren mee bezig zijn en ongetwijfeld nóg vele jaren mee bezig zúllen zijn. Want het is vreselijk arbeidsintensief (maar ook erg leuk en leerzaam om te doen, zo blijkt nu ook weer bij Stork), iedere plaats hoe groot of klein ook kost me toch al snel een volle mandag om uit te werken (en er zijn er in totaal 6.000…), daarom staat bij veel plaatsen nog altijd niet meer dan een ‘beginnetje’. Ook bij Leermens en Lutjerijp was dat het geval. En dat kan natuurlijk niet bij zo’n idyllisch dorpje en dito buurtschap waar zoveel over te vertellen te zien valt. Dus ik heb ze maar eens even goed uitgewerkt op http://www.plaatsengids.nl/leermens en http://www.plaatsengids.nl/lutjerijp Ik denk alle crucialia van deze plaatsen nu wel te pakken te hebben, maar mocht er nog iets significants ontbreken dan hoor ik dat graag. En mocht je nog een paar toepasselijke ‘plaatsjes bij de praatjes’ hebben dan wel willen maken, dan houd ik mij ook aanbevolen.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.