Ze moeten het snappen

In de theepauze kwam Margreet bij me. ‘Je hebt mijn hele manier van denken overhoop gehaald.’ Er klonk iets van een verwijt in door en ongerustheid maar ook wel verrassing. We hadden het gehad over de folders die deskundigen infectiepreventie aan patiënten geven die geïsoleerd moeten worden.

In hun folders voor deze patiënten hebben mijn deskundigen-in-opleiding de neiging hen het eens even haarfijn uit te leggen. Dat gaat gepaard met lange zinnen en veel moeilijke woorden. Waarom? vraag ik hen.

Eigenlijk krijg ik maar één antwoord: ‘Ze moeten het snappen. Deze folder is bedoeld als extra informatie. De verpleegkundige kan het dan nog eens uitleggen.’

Oké. Ik vraag voormalig verpleegkundige Annie hoe zij aan een patiënt zou uitleggen dat hij geïsoleerd verpleegd en behandeld moet worden.  Annie aarzelt geen moment: ‘U bent besmet met een bacterie. We moeten voorkomen dat u daarmee anderen besmet. Daarom moeten we u apart verplegen en behandelen.’

‘Precies,’ zeg ik en laat de prachtige dia zien die collega Anneke Nunn maakte. Ze klapperen met de oren. Ze lachen. Ze snappen het. Dus toch. ‘Tijd voor een kopje thee?’

Als_Tom-Tom-berichten_2_Anneke_Nunn
Benieuwd wat een jurist zou schrijven? Of een gemeente? Bekijk het op http://www.lettersenlinks.nl, de blog van Tekstnet-collega Anneke Nunn.

Gepubliceerd door

Wout Sorgdrager

Tekstschrijver, schrijftrainer, communicatieadviseur in Leermens (bij Groningen). Schrijft over gezondheidszorg en onderwijs. En over schrijven. Traint en coacht professionals.

Geef een reactie

