Geupdated geüpdated geüpdatet ge-updated ge-updatet

Waarom de voltooide tijd van ‘updaten’ ‘geüpdatet’ is en niet ‘geüpdated’. Het draait om de stam van het werkwoord. Hoe schrijven we die in het Nederlands?

‘Laatst raakte een collega tijdens het teaën echt helemaal buiten zinnen. Wat doe je dan? Dan bitchslap je haar. Toch? Jammer was dat een andere collega graag vlogt en alles razendsnel youtubede. Dat is niet zo erg maar als er mensen zijn die wat wilfen en hun telefoon gewebenabled hebben, kunnen zij mijn imagoschade behoorlijk upscalen als zij dat filmpje uploaden en daar ook nog even over twooshen om zo hun eigen imago een boost te geven. Uiteindelijk viel het mee. Mijn vrouw outpacete zichzelf toen ze haar hand over heur hart streek en de freakende collega outplacete en niet mij.’

Wat is Nederlands toch een rijke taal. Die rijkdom danken we onder andere aan ons vermogen om schaamteloos te jatten. De nieuwe woorden die dan ontstaan noemen we ‘leenwoorden’ maar het is bij leenwoorden over het algemeen ‘hebben is houden’.

En vervolgens moeten we ze gebruiken. In spreektaal is dat geen enkel probleem. En die woorden correct schrijven is ook niet zo moeilijk. Genootschap Onze Taal, ook uw genootschap, heeft een prachtig overzicht gemaakt van meer dan 1000 leenwerkwoorden uit het Engels. Klik en geniet. Kijk op http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/engelse-werkwoorden. Je kunt vervolgens ook zelf een leuk dictee met Engelse leenwerkwoorden maken.

Je vindt op de site van Onze taal ook de regels. Die regels zijn simpel maar moeten wel correct worden toegepast. Het draait daarbij eigenlijk maar om één ding: wat is de stam van het werkwoord? Neem het werkwoord ‘outplacen’. De stam is gewoon [ouplace]. Wil je dat in de voltooide tijd zetten dan zet je er [ge] voor en een [t] achter. Bij updaten geldt hetzelfde. Je schrijft dus ‘geüpdatet’. Die umlaut op de [u] is nodig omdat anders de tweeklank [eu] ontstaat, zoals in ‘Apenheul’.

7 gedachten over “Geupdated geüpdated geüpdatet ge-updated ge-updatet”

  1. Ik heb nog nooit iemand ‘Heb je de computer geüpdatet?’ horen zeggen, met een T op het eind. Veel te gekunsteld.

    Google lijkt het daarmee eens te zijn;
    geüpdatet: 175,000 hits
    geüpdate: 1,830,000 hits

  2. Ik weiger pertinent om het aantal “Google hits” het laatste woord te geven als het op spelling aankomt, al zeker wat betreft de Nederlandse taal. Ik ben hier terecht gekomen door te googelen (nog zo’n mooi woordje) naar “Geupdated” om te verifiëren als dat correct was. De umlaut had ik dus vergeten, waarvoor dank. Ik vond je artikel fijn en nuttig om te lezen, sorry dat ik hierbij je magische “123” volgnummer verbreek en er “124” van heb gemaakt 🙂

    1. Verdorie! Ik heb het dan toch wel met een [d] geschreven zeker. Geüpdatet moet het dus zijn. Misschien moet ik ook eens op cursus komen…

  3. Kijk als we zo gaan doen dan moet het helemaal in het Nederlands: “Geüpdeet” of “Geopdatumd” want DATE zeggen we ook niet op z’n Engels in de Nederlandse grammatica… Anders moeten we het gewoon engels houden en zeggen: “Updated” ipv GE-update… Dit gaat nergens over jongens. Hou op.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.